voeding uit de natuur

bij

Voeding uit de natuur

HERFST

Bij de herfst hoort pompoen, maar prei, witte kool en rode bieten zijn ook typische herfstgroenten. In deze tijd van het jaar zijn deze groenten niet alleen extra lekker, ze zijn ook nog eens goed voor je weerstand. Dit zijn de vijf lekkerste herfstgroenten die je nu – vers van het land – in de winkel kunt vinden.

Witte kool

  • Recepttip: Witte kool is extra lekker met kummel, ook wel wilde komijn. Er zijn veel verschillende soorten kool. Een echte winter- en herfstgroente is witte kool. Van deze kool wordt ook zuurkool gemaakt. Witte kool bevat weinig calorieën en veel vitamine C.

Winterpostelein

  • Winterpostelein is wat minder bekend en niet altijd in de winkel te verkrijgen. Toch verdient deze groente meer aandacht, want winterpostelein zit vol ijzer en calcium.
  • Recepttip: posteleinblaadjes zijn lekker voor in een stamppot. Benodigdheden? Zoete aardappelen, ham, prei, ui en wat bleekselderij.

Prei

  • De allerlekkerste prei koop je in de herfst- en wintermaanden. Prei is familie van de ui en bevat veel vezels en voedingsstoffen, vooral het donkergroene gedeelte. Last van je darmen? Dan is prei eten een goede manier om diarree tegen te gaan.
  • Recepttip: door de sterke smaak van prei, kun je deze groente heel goed gebruiken als basis voor soepgroente of bouillon.

Rode biet

  • Rode bieten bevatten veel vitamine A en C. Ook zitten er veel mineralen in rode bieten, zoals ijzer, kalium en magnesium. Bovendien zijn rode bieten rijk aan nitraat, wat weer omgezet wordt in stikstofmonoxide. Dit verlaagt de bloeddruk en gaat bloedstollingen tegen. Wacht alleen niet te lang met het bereiden van nitraatrijke groenten, want na twee dagen neemt het nitrietgehalte toe. Nitriet is dan weer minder goed voor je gezondheid.
  • Recepttip: bietjes kun je heel gemakkelijk combineren met geitenkaas (een enkele keer), pijnboompitten, noten, wortels of appels. Zo heb je binnen enkele minuten een gezonde salade klaar staan.

Pompoen

  • De laatste herfstgroente, maar zeker niet de minste: de pompoen. In pompoen zit betacaroteen, een vorm van vitamine A. Vitamine A is goed voor je ogen en huid.
  • Recepttip: pompoenpitten zitten boordevol gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine E.  Eet pompoenpitten als snack of stop ze in je salade.

WINTER

De heerlijkste wintergroenten. In deze tijd kunnen we heerlijk smullen van alle wintergroenten. Zorg dat je aan al je vitamines komt en haal inspiratie op uit deze heerlijke groenten met bijpassende recepten!

Savooikool

De savooikool is een van de oudste koolsoorten en komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied. Er bestaan drie verschillende types van de savooikool, namelijk;

  • Het spitse type, doorgaans (groene) spitskool genoemd. Ook bij witte kool komt een spitse variant voor.
  • Groene savooiekool
  • Gele savooiekool.

Savooiekool is ook nog eens harstikke gezond. Deze koolsoort heeft namelijk een hoog vitamine C-gehalte en thiocynaat dat een antibiotische werking heeft.

Schorseneren

Een groente die inmiddels weer aan een comeback is begonnen, maar lange tijd tot de ‘vergeten groenten’ behoorde; schorseneren. De groente zit boordevol ijzer, vezels, fosfor, calcium, magnesium en kalium

Spruiten

Spruitjes zijn ongelooflijk gezond en ideaal voor vullende wintergerechten. In deze kleine groene bolletjes zitten namelijk enorm veel minerale, vezels en vitamine C. Nog meer goed nieuws: spruitjes bevatten slechts 38 calorieën per 100 gram.

Uien

Uien zijn gezond voor het lichaam. Ze zijn goed voor het hart en er zitten veel vitaminen en mineralen in. Ze voorkomen broze botten, zijn goed voor het bindweefsel en gaan ontstekingsreuma tegen. Er zitten antioxidanten in en ze helpen tegen bacterie-infecties. Een ideale groente om je immuunsysteem op peil te houden!